Archiwum
menu      [mnk]
menu      obrazki Gadu Gadu
menu      obrazko gadu-gadu
menu      obrazki Na gadu gadu misie
menu      obrazki Na Gadu Gadu Na Wielkanoc
menu      obrazki i gadżety na gadu-gadu
menu      obrazki na bloga teskty na bloga
menu      obrazki-gwiazdy jako ciała niebieskie
menu      obrazki wszystkich kart Duel Masters
menu      obrazki K610i na cały ekran download
menu      obrazki zdjęcia obrona pracy
  • kopia plikow rejestru
  • prywatne gg kasi cichoek
  • Bal gimnazjalny przemwienie
  • plany autostrad w polsce
  • [mnk]

    Temat: Zabawy, które uczą i rozwijają
    " />Zabawy z niemowlakiem od 9 - 12 miesiąca życia
    Zabawa jest naturalną metodą nauki, poznawania otaczającego świata, kształtowania więzi uczuciowych z opiekunami. Bawiąc się pomagamy dziecku rozwijać się, poznawać samego siebie, porozumiewać się z otoczeniem.

    ZABAWY Z NIEMOWLAKIEM ( od 9-12 miesiąca życia)

    Zabawki dziecka powinny zawsze być odpowiednie do jego wieku i możliwości. Zabawy powinny być zróżnicowane, gdyż wówczas łatwiej będzie rozwinąć zdolności i umiejętności naszego malucha.

    Dziecko od 9 miesiąca do pierwszych urodzin: bada szczegóły zabawki, obraca zabawkę na wszystkie strony, interesuje się książeczkami z obrazkami, naśladuje dźwięki i wyraz naszej twarzy, zaczyna używać chwytu pęsetkowego, buduje pierwsze konstrukcje. Następuje rozwój koordynacji oko - ręka co pozwoli mu później samodzielnie jeść, pić, będzie niezbędne podczas pisania. Niemowlę w tym czasie zaczyna czworakować i mówi pierwsze słowa.

    W co bawić się z maluszkiem między 9-12 miesiącem życia?

    ¡ POŚCIG NA CZWORAKACH (ćwiczymy motorykę dziecka, pracujemy nad synchronizacją ruchową, ćwiczymy podążaniem wzrokiem za osobami)

    Sadzamy malucha na gładkiej powierzchni, sami ustawiamy się obok niego, zaczynamy iść na czworakach i zachęcamy do tego dziecko. Kiedy dziecko się rusza możemy je gonić lub zachęcić by dziecko nas goniło. Gdy dziecko nas dogoni, dajemy się złapać i okazujemy radość z tego powodu.

    ¡ MAŁY PICASSO (ćwiczymy koordynację wzrokowo - manualną, rozwijamy kreatywność, wprowadzamy w świat kształtów i kolorów)

    Zaczynamy uczyć maluch używania kredek. Rozkładamy duży kawałek papieru na podłodze podajemy dziecku kredki i pokazujemy jak je użyć. Początkowo dziecko będzie rysować kreski, później zacznie stosować zaokrąglenia. Po skończeniu działa sztuki zawieszamy je np. w dziecięcym pokoju, na lodówce.

    ¡ RYBAK (ćwiczymy koordynację wzrokowo - ruchową, pracujemy na uwagą
    i koncentracją)

    Kąpiel to wspaniała okazja do zabawy i jednocześnie nauki. Wkładamy dziecko do wanny (woda powinna sięgać do pępka). Pokazujemy maluchowi kolorowe piłeczki, następnie wkładamy je do wody. Dajemy dziecku wiaderko i uczymy łowić piłeczki. Na brzegu wanny kładziemy drugie wiaderko do którego dziecko wkłada wyłowione piłeczki

    ¡ ODKRYWANIE ŚWIATA (odkrywamy, eksplorujemy i poznajemy otoczenie)

    Zabawa na dworze w słoneczny dzień to doskonała okazja na rozwijanie zmysłów. Razem z dzieckiem turlaj się po trawie, nazywaj wszystko co was otacza. Pokaż mu jak się dmucha na liście czy kwiaty.

    ¡ PAN TIK TAK (rozwijamy zdolności słuchowe)

    Pokaz dziecku zegarek lub budzik wydający głośne dźwięki. Zaśpiewaj: Jestem Pan Tik Tak, ten zegar to mój znak. Tak tak tak, to pan Tik Tak, a zegar to jego znak.

    Schowaj gdzieś zegarek (za fotel, pod koc, przykryj pieluszką). Spytaj malca; Gdzie jest Pan Tik Tak?”. Pomóż maluchowi znaleźć zegarek kierując się dźwiękiem tykania.

    ¡ MOJE CIAŁO (rozwijamy świadomość własnego ciała)

    Powiedz wierszyk i pokaż na sobie wymieniane części ciała. Potem chwyć dziecko za rączkę i pokazują nią poszczególne części ciała. Dzięki rymom dziecko łatwiej zapamięta nazwy.

    Dotykam włosków, oczek i uszek. Dotykam brody, brzuszka i nóżek.

    Dotykam szyjki, plecków i pupki. Dotykam uda, kolanka i stópki.

    Jak rozwijać mowę dziecka?

    ¡ Pozwól dziecku na zlizywanie z ust dżemu, jogurtu. Możesz też dać dziecku lizaka

    ¡ Róbcie śmieszne miny, wydawajcie dziwne odgłosy (nadymajcie policzki, cmokajcie, mlaskajcie). Bawcie się przed lustrem aby dziecko mogło obserwować ruch języka.

    ¡ Pokazuj dziecku zabawki, które zaskakują np. wyskakujący pajacyk oraz zabawki dźwiękowe- skłonią one maluszka do reakcji werbalnych

    ¡ Pobawcie się telefonem zabawkowym udając rozmowę i wydając wiele dźwięków

    ¡ Bawcie się pacynkami, które pozwalają na prowadzenie rozmowy i naukę pierwszych słów

    ¡ Oglądajcie wspólnie książeczki, wskazuj palcem przedmioty, ludzi na obrazkach
    i podawaj ich nazwę

    ¡ Na głos czytaj krótkie zdania

    ¡ Przerywaj czytanie czekając czy dziecko ‟skomentuje” jakiś element opowiadania

    ¡ Czytaj książeczki wydające różne zabawne dźwięki

    ¡ Czytaj książeczki o zróżnicowanej fakturze. W ten sposób zapewnisz dziecku różne wrażenia dotykowe

    Bibliografia:
    J.Batlllori, V.Escandell; ‟ Zabawa z dzieckiem -150 zabaw stymulujących odpowiedni rozwój dziecka. Zajęcia dla dzieci od narodzin do trzeciego roku życia”. Wydawnictwo SBM Warzszawa, 2007
    L. Dyer: ‟Mowa dziecka. Zrozum i rozwiń mowę dziecka”. Wydawnictwo LIBER Warszaw, 2006
    V.F. Mass: ‟Integracja sensoryczna a neuronauka od narodzin do starości.-Znaczenie zabawy jako zdolności potrzebnej w życiu”. Fundacja Innowacyjna i Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa, 2007
    J.Silberg: ‟Gry i zabawy dla niemowlaków”Wydawnictwo LIBER , Warszawa, 2004

    Autor:
    Anna Chrzan
    psycholog w Ośrodku
    Wczesnej Interwencji w Poznaniu
    Źródło: wielodzietni.net/viewtopic.php?t=3194



    Design by flankerds.com