Archiwum
menu      [mnk]
menu      obrazki Gadu Gadu
menu      obrazko gadu-gadu
menu      obrazki Na gadu gadu misie
menu      obrazki Na Gadu Gadu Na Wielkanoc
menu      obrazki i gadżety na gadu-gadu
menu      obrazki na bloga teskty na bloga
menu      obrazki-gwiazdy jako ciała niebieskie
menu      obrazki wszystkich kart Duel Masters
menu      obrazki K610i na cały ekran download
menu      obrazki zdjęcia obrona pracy
webinstalacje lpg aktualne ceny
crack db mugen 2005 edition
nec 338 cena
tytul piosenki kilianski i kayah

[mnk]

Temat: Zabawy, które uczą i rozwijają
" />Zabawy z niemowlakiem od 9 - 12 miesiąca życia
Zabawa jest naturalną metodą nauki, poznawania otaczającego świata, kształtowania więzi uczuciowych z opiekunami. Bawiąc się pomagamy dziecku rozwijać się, poznawać samego siebie, porozumiewać się z otoczeniem.

ZABAWY Z NIEMOWLAKIEM ( od 9-12 miesiąca życia)

Zabawki dziecka powinny zawsze być odpowiednie do jego wieku i możliwości. Zabawy powinny być zróżnicowane, gdyż wówczas łatwiej będzie rozwinąć zdolności i umiejętności naszego malucha.

Dziecko od 9 miesiąca do pierwszych urodzin: bada szczegóły zabawki, obraca zabawkę na wszystkie strony, interesuje się książeczkami z obrazkami, naśladuje dźwięki i wyraz naszej twarzy, zaczyna używać chwytu pęsetkowego, buduje pierwsze konstrukcje. Następuje rozwój koordynacji oko - ręka co pozwoli mu później samodzielnie jeść, pić, będzie niezbędne podczas pisania. Niemowlę w tym czasie zaczyna czworakować i mówi pierwsze słowa.

W co bawić się z maluszkiem między 9-12 miesiącem życia?

¡ POŚCIG NA CZWORAKACH (ćwiczymy motorykę dziecka, pracujemy nad synchronizacją ruchową, ćwiczymy podążaniem wzrokiem za osobami)

Sadzamy malucha na gładkiej powierzchni, sami ustawiamy się obok niego, zaczynamy iść na czworakach i zachęcamy do tego dziecko. Kiedy dziecko się rusza możemy je gonić lub zachęcić by dziecko nas goniło. Gdy dziecko nas dogoni, dajemy się złapać i okazujemy radość z tego powodu.

¡ MAŁY PICASSO (ćwiczymy koordynację wzrokowo - manualną, rozwijamy kreatywność, wprowadzamy w świat kształtów i kolorów)

Zaczynamy uczyć maluch używania kredek. Rozkładamy duży kawałek papieru na podłodze podajemy dziecku kredki i pokazujemy jak je użyć. Początkowo dziecko będzie rysować kreski, później zacznie stosować zaokrąglenia. Po skończeniu działa sztuki zawieszamy je np. w dziecięcym pokoju, na lodówce.

¡ RYBAK (ćwiczymy koordynację wzrokowo - ruchową, pracujemy na uwagą
i koncentracją)

Kąpiel to wspaniała okazja do zabawy i jednocześnie nauki. Wkładamy dziecko do wanny (woda powinna sięgać do pępka). Pokazujemy maluchowi kolorowe piłeczki, następnie wkładamy je do wody. Dajemy dziecku wiaderko i uczymy łowić piłeczki. Na brzegu wanny kładziemy drugie wiaderko do którego dziecko wkłada wyłowione piłeczki

¡ ODKRYWANIE ŚWIATA (odkrywamy, eksplorujemy i poznajemy otoczenie)

Zabawa na dworze w słoneczny dzień to doskonała okazja na rozwijanie zmysłów. Razem z dzieckiem turlaj się po trawie, nazywaj wszystko co was otacza. Pokaż mu jak się dmucha na liście czy kwiaty.

¡ PAN TIK TAK (rozwijamy zdolności słuchowe)

Pokaz dziecku zegarek lub budzik wydający głośne dźwięki. Zaśpiewaj: Jestem Pan Tik Tak, ten zegar to mój znak. Tak tak tak, to pan Tik Tak, a zegar to jego znak.

Schowaj gdzieś zegarek (za fotel, pod koc, przykryj pieluszką). Spytaj malca; Gdzie jest Pan Tik Tak?”. Pomóż maluchowi znaleźć zegarek kierując się dźwiękiem tykania.

¡ MOJE CIAŁO (rozwijamy świadomość własnego ciała)

Powiedz wierszyk i pokaż na sobie wymieniane części ciała. Potem chwyć dziecko za rączkę i pokazują nią poszczególne części ciała. Dzięki rymom dziecko łatwiej zapamięta nazwy.

Dotykam włosków, oczek i uszek. Dotykam brody, brzuszka i nóżek.

Dotykam szyjki, plecków i pupki. Dotykam uda, kolanka i stópki.

Jak rozwijać mowę dziecka?

¡ Pozwól dziecku na zlizywanie z ust dżemu, jogurtu. Możesz też dać dziecku lizaka

¡ Róbcie śmieszne miny, wydawajcie dziwne odgłosy (nadymajcie policzki, cmokajcie, mlaskajcie). Bawcie się przed lustrem aby dziecko mogło obserwować ruch języka.

¡ Pokazuj dziecku zabawki, które zaskakują np. wyskakujący pajacyk oraz zabawki dźwiękowe- skłonią one maluszka do reakcji werbalnych

¡ Pobawcie się telefonem zabawkowym udając rozmowę i wydając wiele dźwięków

¡ Bawcie się pacynkami, które pozwalają na prowadzenie rozmowy i naukę pierwszych słów

¡ Oglądajcie wspólnie książeczki, wskazuj palcem przedmioty, ludzi na obrazkach
i podawaj ich nazwę

¡ Na głos czytaj krótkie zdania

¡ Przerywaj czytanie czekając czy dziecko ‟skomentuje” jakiś element opowiadania

¡ Czytaj książeczki wydające różne zabawne dźwięki

¡ Czytaj książeczki o zróżnicowanej fakturze. W ten sposób zapewnisz dziecku różne wrażenia dotykowe

Bibliografia:
J.Batlllori, V.Escandell; ‟ Zabawa z dzieckiem -150 zabaw stymulujących odpowiedni rozwój dziecka. Zajęcia dla dzieci od narodzin do trzeciego roku życia”. Wydawnictwo SBM Warzszawa, 2007
L. Dyer: ‟Mowa dziecka. Zrozum i rozwiń mowę dziecka”. Wydawnictwo LIBER Warszaw, 2006
V.F. Mass: ‟Integracja sensoryczna a neuronauka od narodzin do starości.-Znaczenie zabawy jako zdolności potrzebnej w życiu”. Fundacja Innowacyjna i Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa, 2007
J.Silberg: ‟Gry i zabawy dla niemowlaków”Wydawnictwo LIBER , Warszawa, 2004

Autor:
Anna Chrzan
psycholog w Ośrodku
Wczesnej Interwencji w Poznaniu
Źródło: wielodzietni.net/viewtopic.php?t=3194



Design by flankerds.com